selector
selector

Nieuws

Vanaf nu zijn wij officieel dealer bij Motorcycle Storehouse! Hier zijn wij uiteraard super blij mee. Klik op onderstaand logo voor een kijkje op de site van MCS of klik hier om de online catalogus te openen. Wil je een bestelling plaatsen? Stuur dan een mailtje naar info@psycho-eddy-customs.nl of vul het contactformulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

MCS-logo-Yellow[1]

Historie

Wie de eerste motorfiets heeft gebouwd is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk heeft Michaux-Perreaux de eerste gebouwd tussen 1867 en 1869, Sylvester Howard Roper (waarschijnlijk 1868 of 1869) en Gottlieb Daimler en Wilhem Maybach bouwden in 1885 de Einspur met benzinemotor.

De naam ‘motorfiets’ werd als ‘Motorrad’ toegekend aan de eerste productiemotor, de Hildebrand & Wolfmuller in 1895. De Amerikaan E.J. Pennington beweerde de naam ‘motorcycle’ al in 1893 te hebben gebruikt. Pennington is voornamelijk bekend geworden door zijn mislukte projecten. In Frankrijk werd de naam ‘Motocyclette’ gedeponeerd door de gebroeders Werner.

Vrijwel alle motorfietsmerken in Nederland produceerden motorfietsen door aan een gewone fiets een hulpmotor te hangen. Deze hulpmotoren kwamen uit het buitenland. Ook de merken die het daadwerkelijk tot ‘echte’ motorfietsen brachten, gebruikten inbouwmotoren uit het buitenland. Denk hierbij aan de merken Sachs, Puch, Victoria en ILO. Enkele bekende Nederlandse bromfietsmerken zijn Batavus, Berini, Cyrus en Gazelle. Ook zij gebruikten inbouwmotoren. Jamathi maakte naam als fabriek van 50cc-wegracemotoren, dankzij de constructeurs Jan Thiel en Martin Mijwaart. Zij werden dan ook direct door buitenlandse bedrijven ‘weggekocht’.

Custom is een motorfietsclassificatie. Een custom was oorspronkelijk een motor, die aan de persoonlijke smaak van de koper, de customer, is aangepast. Tegenwoordig worden de custom bikes geassocieerd met choppers, maar een custom bike kan ook een café-racer zijn. De eerste custom is gebouwd door Graig Vetter. Hij bouwde de Triumph X 75 Hurricane op basis van de Triumph T 150 V Trident met een motorblok van de BSA A 75 Rocket 3.

Customs worden in klassen ingedeeld:
* Toermotorfietsen
* Light Customs
* Power Cruisers
* Serious Customs
* Soft Customs
* Originals

De Amerikaanse producten werden beperkt door de keuze voor V-twins. Hierdoor vond er geen verdere ontwikkeling plaats voor met name de staande eencilinder en de langsgeplaatste viercilinder lijnmotor. Harley-Davidson bouwt zijn motorfietsen nog steeds met een V-twin blok, vanwege de beperkte inbouwbreedte en omdat het carterblok voor een V-twin ongeveer hetzelfde is als voor een eencilinder. Dit maakte de productie en ontwikkeling makkelijker. Op verzoek van Harley-Davidson werd de Amerikaanse motorindustrie in de jaren tachtig beschermd door belastingmaatregelen op motorfietsen van meer dan 700 cc. Hierdoor werden veel Japanse modellen, met name de customs, geëxporteerd naar de Verenigde Staten. Op zich worden Europese en Japanse motoren wel verkocht in de Verenigde Staten, maar door de Amerikaanse beleving van het motorrijden (ontspannen en rustig, in combinatie met de lange ‘highways’) blijk Harley-Davidson onverslaanbaar.

De meeste customs worden in de Verenigde Staten gebouwd. Iedereen die van motoren houdt kent Orange County Choppers. Voor custom bikes die zijn bouwen worden vrijwel uitsluitend V-twin-inbouwmotoren gebruikt.